Kariyer Planlama Uygulama ve Araştırma Merkezi

Akran Mentörlüğü

Akran Mentörlüğü

AKRAN MENTÖRLÜĞÜ

Mentörlük nedir?

Yönetim biliminde bireyin meslek hayatına başladıktan sonra orta düzey yöneticilerden aldığı rehberlik, danışmanlık veya yardımı ifade etmektedir. Süreç ile göreve yeni başlayan (çırak) ile daha deneyimli (usta) birey arasında geçen ustanın çırağa tavsiye ve yardımlarda bulunduğu gönüllü bir iş ilişkisi kastedilmektedir.

İdeal bir mentörün özellikleri nelerdir?

Gönüllü, erişilebilir, açık fikirli, destekleyici, etkin dinleyici ve duyarlı olmak. Bununla beraber mentör etkili bir motivasyon becerisine sahip olmalı ve mentörlük sürecinin yararına inanmalıdır.

İdeal bir mentörlük ilişkisi nasıl olmalıdır?

Karşılıklı saygı, güven ve empatiye dayalıdır.

Mentörlüğün işlevleri nelerdir?

Mentee (mentörlükten yararlanan kişi) özgüven geliştirir, gerekli bilgi ve tavsiyelere erişir, tavsiyeleri pratiğe geçirme fırsatı yakalar, bireysel destek bulur, etkililiği/verimliliği artar, örgütün kültürü, politikası ve felsefesi ile ilgili farkındalık kazanır, ayrıca ilgi ve düşüncelerini güvenle paylaşabileceği bir sırdaş edinir.

Beş Aşamalı Mentörlük Programı

1. Mentörlük sürecine başlamak

Mentörlük süreci için yeterli zaman ayırmak

Periyodik toplantılar arasında, e-posta, telefon vb. yollarla iletişime devam etmek

2. Mentörlük ortamı oluşturmak

Olası mekânların tartışılıp en uygun olanının belirlenmesi

Yüz yüze toplantı, e-mentörlük gibi modellerin uygun olanlarından yararlanmak

3. Rol modeli olmak

Profesyonel bir görüntü yansıtmak

Menteenin mentörü izlemesine izin vermek

Meslek kültürüne bağlılığı aksettirmek

Uygulamalı klinik ve araştırma deneyimi kazandırmak

4. Etkili araçlar kullanmak

Zamanlanmış bir mentörlük şeması oluşturmak

Bağlı kalınacak bir çalışma programı oluşturmak

Mentörlük planını güncel tutmak/güncellemek

Beceri/profesyonel gelişim seminer ve çalıştayları yapmak

Bilimsel ve meslekî toplantılara katılıp sunumlar yapmak

5. Menteenin (mentörlükten yararlanan) gelişimini izlemek

Ayda bir bireyselleştirilmiş mentörlük görüşmesi yapmak

Süreçte aylık, dönemlik ve yıllık güncellemeler yapmak

Her görüşmede mesleki/profesyonel gelişim, endişe/zorluklar gibi hususları gözden geçirmek

Akran mentörlüğü nedir?

Aynı yaşta veya aynı kariyer aşamasında olan bir kişinin belirli bir alanda diğerinden daha fazla deneyime sahip olduğu ve bilgi/beceri/deneyim transferinin yanı sıra diğerine destek de sağlayabildiği bir ilişkidir. Üniversitelerde yaygın olarak kullanılmaktadır. Üniversite üst sınıflarındaki öğrenciler (mentor) üniversiteye yeni başlayan öğrencilere (mentee) mentorluk yaparak, onların akademik hayata ve yeni ortama uyumlarını hızlandırmak üzere kendi bilgi ve deneyimlerini paylaşırlar.

Üniversitelerde akran mentörlüğünün yararları nelerdir?

Üniversite ve fakülte/okul hizmetleri hakkında bilgilenme

Akademik destek ve tavsiye

Öğretim üyeleri/elemanları ile iletişim

Etkili ders çalışma

Sosyal çevrenin genişlemesi

Öğrenci gruplar ve gönüllülük fırsatları

Kişisel pratikler ve tavsiyeler

Akademik ve sosyal hayatın dengelenmesi

Kaynaklar

İpek, C. (2021). Kariyer yönetimi araçları bağlamında eğitimde mentörlük ve koçluk. A. Taş & T. Aytaç (Ed.) Kuram yöntem uygulama: Kariyer planlama ve geliştirme içinde (s. 147-186). Ankara: Anı Yayıncılık.

URL-1: https://mentorakademi.com.tr/universitelerde-akran-mentorlugu-peer-mentoring/